Sol, sommer, is og.....
INNKJØP
Fungerende innkjøpssjef i Diplom-Is, Rikke Hammer-Eriksen kan, se tilbake på både varmerekord og omsetningsrekord. Mai måned står alene for 25 % av deres årlige årlig omsetning.
Vårens hetebølge og påfølgende gode sommer, gjør at det nå går mot et rekordår for Diplom-Is. Med sola som uventet bidragsyter på salgssiden gjelder det å ha forutseende innkjøpere og en god logistikkavdeling i ryggen.
Hvert år bygger Diplom-Is opp sine seks distriktslagre i forkant av sommeren, men hva skjer når tidenes sommervær melder sin ankomst langt tidligere enn det som er normalt her til lands?
-Da trappes det opp. Her går produksjonen 24/7, noe det har gjort siden mai måned. I denne spesielle sesongen tar det kun 36 timer fra et nytt parti blir igangsatt, til isen er ute i butikken, opplyser, fungerende innkjøpssjef i Diplom-Is, Rikke Hammer-Eriksen.
Men hva om man går tom for viktige innsatsfaktorer til produksjonen av den folkekjære Krone-isen eller andre kalde favoritter? Med blant annet fersk fløte, kjeks, jordbær, sjokolade og nøtter på handlelista, er det i disse dager et tungt ansvar som hviler på skuldrene til innkjøperne hos Diplom-Is.
Publisert: 13.07.2018
Tekst & foto: Ingejerd Lello Skumsnes
Sesongbaserte innkjøp
-Å jobbe med innkjøp for en kjent og kjær merkevare er en takknemlig, men også krevende jobb. Naturlig nok blir det konsumert mest is om sommeren, noe som gir utfordringer i forhold til sesongsvingninger. Det kan være en litt stressende bransje å jobbe i, men alt handler om god planlegging, forteller Hammer-Eriksen.
I tillegg til ingredienser er hun ansvarlig for innkjøp av strøssel, saus og emballasje.
-En stor del av innkjøpene er knyttet til basevarer som kakao og sukker, men den desidert største innsatsfaktoren er fersk fløte, noe som er særegent ved norsk iskrem-produksjon. Årlig kjøper vi inn 2,4 millioner liter med norsk kremfløte hos Diplom-Is, utdyper Hammer-Eriksen.
Hun kan berolige med at Diplom -Is i tillegg til sitt ordinære lager av innsatsfaktorer også har et sikkerhetslager.
-Her oppbevarer vi kritiske varer som sukker, glykosepulver, kjeksen til kroneisen og en stor del av emballasjen, så utsalgsstedene vil nok ikke bli tomme for Diplom-Is, fastslår hun.
Fungerende innkjøpssjef i Diplom-Is, Rikke Hammer-Eriksen. (foto:privat)
Fra marked, til innkjøp
Hammer-Eriksen har jobbet med innkjøp i Diplom-Is siden 2016. Før dette jobbet hun i markedsavdelingen som prosjektleder.
-Etter å ha jobbet tett sammen med innkjøpsavdelingen, gikk jeg etterhvert over på fulltid med innkjøp. Fordelen med å komme fra marked var at jeg allerede hadde god kjennskap til produktfasen, fra ide til lansering. Dermed en helhetlig forståelse av selskapet, forklarer hun.
Hammer-Eriksen trives med innkjøpsarbeidet og trekker videre frem flere interessante utfordringer en innkjøper må forholde seg til.
-Innkjøpsyrket er spennende. Mye handler om å følge med på trender og innovasjon, og da er det en fordel med en naturlig interesse og nysgjerrighet overfor alt nytt. Vi stiller med nye varianter av våre produkter hver sesong, noe som stiller krav til hele organisasjonen, utdyper hun.
For selv om gode, gamle klassikere som Krone-Is Lollipop, Pin Up og Sandwich fortsatt er blant bestselgerne hos Diplom-Is, er det et stort fokus på nye merkevarer som for eksempel prisvinnende Wanted, Døla-Is og Fruitero. Med det følger også nye ingredienser å sette seg inn i for innkjøpsavdelingen.
-Det som er gøy med å jobbe med innkjøp er at man er med på å påvirke tidlig i prosessen, og kan se et ferdig produkt som resultat, fastslår Hammer-Eriksen.
DIPLOM-IS
-
Grunnlagt 1930
-
Hovedeier: TINE SA
-
Hovedkontor og produksjon: Gjelleråsen, Oslo.
-
Markedsandel: ca. 50 %
-
Ansatte: 370 fulltid, 280 sesong
SALGSTALL
Omsetning 2017: 1 milliard NOK
Mai måned er største salgsmåned for is.
Mai 2018: 230 MNOK
Mai 2017: 170 MNOK
Svingende råvarepriser
En viktig del av jobben for Hammer-Eriksen er å følge med på råvarepriser. Med store innkjøpsvolum utgjør det et stort besparingspotensial å foreta innkjøpene på riktig tidspunkt.
-Prisen på vanilje svinger mye, og den er i tillegg veldig dyr for tiden. Prisen har eksplodert de siste årene. Timing i markedet har stor, innkjøpsmessig betydning. Prisene på kakao, sjokolade og sukker svinger også, forteller hun.
I en produksjonsbedrift er det avgjørende å ha å ha riktig mengder av alle produksjonsfaktorer på lager til enhver tid.
-Produksjonsplanen er basert på prognoser, men justeringer må foretas underveis, og innkjøp av innsatsfaktorer tilpasses behovet til produksjonen. Med et stort produksjonsvolum kan et lite avvik skape store ringvirkninger. Så det er litt av et puslespill som skal legges. God planlegging av verdikjeden, fra innkjøp til salg, er avgjørende, sier Hammer-Eriksen.
Når isen er ferdigprodusert, går turen til en robotstyrt pakkelinje. Deretter står 250 lastebiler klare for videre transport til lagring og crossdocking. I disse dager går det meste av produksjonen direkte ut i butikkenes frysedisker.
Leverandørutvikling
I Diplom-Is sin innkjøpsavdeling har alle et stort ansvarsområde og kontaktpunkter i hele organisasjonen. I tillegg er det et tett og godt samarbeid med morselskapet TINE, særlig i forhold til strategisk arbeid hvor det i dag er etablert gode og profesjonelle rutiner, forklarer Hammer-Eriksen som synes noe av det beste med innkjøpsyrket er leverandørutvikling.
-Det er spennende å bli kjent med nye mennesker både nasjonalt og internasjonalt som man kan bygge gode relasjoner med. Å ha et godt forhold til leverandørene hvor vi hjelper hverandre er viktig, uttaler hun.
Som innkjøper i en produksjonsbedrift har hun også god evne til å sette seg inn i leverandørenes arbeidshverdag.
-Å ha forståelse for at det til tider kan være høyt press i produksjonen hos våre leverandører er en fordel. Enkelte ganger hender det til og med at vi kan komme med forslag og innspill til hvordan de kan løse logistiske problemstillinger, forteller hun.
Strategi og innkjøpsforhandlinger
Etter en ekstraordinær vår med mye fokus på daglig drift, går det nå mot sommerferie for Hammer-Eriksen. Når hun er tilbake i august ser hun frem til nye innkjøpsfaglige utfordringer. Da starter nemlig arbeidet med neste års isproduksjon.
-Når sommeren er over starter kontraktsforhandlingene. Det er i september, oktober og november grunnlaget for vårens is-sesong legges. Det blir fint å få tid til strategisk innkjøpsarbeid igjen, avslutter Hammer-Eriksen før hun byr på is fra frysedisken i resepsjonen og går tilbake til kontoret.
Rikke Hammer-Eriksen ser frem til en spennende høst for innkjøpsavdelingen. Da står strategisk innkjøpsarbeid og forhandlinger på agendaen.
Så neste gang du flerrer papiret av Krone-isen eller drar lokket av en to-liters isboks; tenk at dette håndfaste produktet er et resultat av helhetlig og god forretningsdrift hvor strategiske innkjøp er en grunnleggende bærebjelke.